שרשראות בהיסטוריה!

שרשראות בהיסטוריה!

שרשרת, אחד התכשיטים הכי עתיקים ונפוצים בעולם..

מה כל כך מיוחד בשרשראות שיש אותן לכל כך הרבה אנשים בכל הגילאים?
הרי היא לא כמו טבעת שמסמלת נישואים או כמו עגיל קטן באוזן שלא תמיד שמים לב אליו, השרשרת נמצאת באמצע החלק העליון של הגוף, קרוב ללב, וכל מי שפוגש אותנו סביר להניח שיבחין בה כבר מהתחלה.

אז מה היא אומרת? או מה לפחות השרשרת מנסה לספר עלינו?

שרשראות, כמו שאר התכשיטים מספרות עלינו המון.
גם מבלי לייחס לשרשרת יותר מידי מודעות, התת מודע שלנו קולט סימנים על אופיו של האדם לפי השרשרת שלו.
ספר לי מה השרשרת שלך ואספר לך מי אתה.


אפשר לקבל המון מידע על אנשים מהשרשרת כמו: סגנון אופנה, האם האדם שלפנינו מוחצן או מופנם, מה מעמדו הסוציואקונומי, האם הוא מאמין באמונות תפלות או לא, יהודי, נוצרי או מוסלמי, מאמין בעין הרע או אוהב מאוד את הים?

אבל האם זה תמיד היה ככה אתם בטח שואלים את עצמכם?

אז בקצרה, כן. אבל בואו נרחיב :)

תחילת הדרך של השרשרת מתחילה אי שם לפני 40,000 שנה, כאשר מצאו את השרשרת העתיקה ביותר. השרשרת הייתה שונה בהרבה מהשרשראות שאנחנו עונדים ומכירים היום, וגם מהשרשראות שהיו עונדים לפני 4,000 שנה!
לפני 40,000 שנה, השרשראות היו עשיות לרוב מגפנים חזקים או מגידים של בעלי חיים, ובמקום פנינים או יהלומים, היו עונדים צדפים, עורות צבעוניים, נוצות וחתיכות עץ.
סגנון נפוץ בזמנו היה שיניים וציפורניים של בעלי חיים חזקים, מתוך אמונה שמי שעונד אותה מקבל את הכוח של החיה. מממ.. מישהו ראה את השרשרת עם השן כריש שלי?

 

אז איך זה התקדם משם?

אי אפשר להזכיר את היסטוריית השרשראות מבלי לדבר על מצרים הקדומה עם הקברים המפוארים שלהם ולהיזכר בתמונת של תות אנח המון חנוט כאשר כל תכשיטי הזהב שלו נמצאים עליו או לצידו. מבניהם גם שרשראות זהב יקרות ערך.
בשרשראות המצריות היה מוטיב שחזר על עצמו והוא הסמל של חיפושית הזבל המגלגלת את כדור הזבל שלה. סמל זה נקשר בעיני המצרים עם אל השמש המגלגל את גלגל השמש הנולד מחדש בשמים מדי יום.
סמל נוסף הוא העין של הורוס או "העין של רע", שהוא סמל מצרי עתיק המסמל הגנה ועוצמה ונקשר גם לריפוי, בריאות ואיזון עצמי. המוטיב הזה נראה בתליוני השרשראות שלהם וכמובן בעוד המון מקומות נוספים.
וכל זה קורה לא לפני המון שנים אלא לפני בערך 4,000 שנה!
בזמנים ההם השרשראות הכילו בעיקר זהב, חרוזים העשויים אבני ג'ספר, מינרלים, טורקיז, אבני קרליאן ועוד מגוון של שרשראות מטריפות!

כמה אלפי שנה מאוחר יותר ניתן לראות את התקדמות השרשראות ביוון כאשר נהגו לענוד בעיקר ענקים ואותם שילבו עם כתרים על ראשם.

כמובן שעולם השרשראות לא דילג גם על תרבות אירופה הקלאסית, שם שרשראות כסף 925 ותכשיטי זהב וברונזה קיבלו את מקומם במיינסטרים המקומי ונהיו חלק מן התרבות.

אז שרשראות מסמלות אמונות טפלות? לא רק!

בימינו, נפוץ מאוד לראות נשים מבוגרות העונדות המון זהב עליהן.
המחשבה הראשונה שעלתה לנו לראש כשחשבנו על זה היא "אבל לא מסוכן לאישה מבוגרת להסתובב עם כלכך הרבה זהב עליה?"
אז זהו שלענוד זהב סימל בדיוק את ההפך ממסוכן, זה היה סוג של ביטוח חיים.
המנהג התחיל בימי קדם כאשר לאישה לא היה ביטחון בחיי הזוגיות שלה וחששה שיום אחד הגבר שלה יקום ויעזוב אותה ואת ילדיהם וישאיר אותם ללא כלום, אז היא נהגה לענוד עליה תכשיטי זהב יקרי ערך כביטוח.
אם בעלה יחליט יום אחד לעזוב אותה (חס וחלילה, כן?) ולא יהיה לה זמן לעבור בבית לאסוף את החפצים שלה, היא תוכל להתקיים בתור התחלה מלמכור את תכשיטי הזהב שעליה וכך לדאוג לעצמה ולילדיה.

והיום?

היום ישנם שרשראות לגבר ושרשראות לאישה ושרשראות שמתאימות לשני המינים. חלקנו עונדים שרשראות מתוך השתייכות לקבוצות או דתות למשל שרשראות עם מגן דוד או צלב, חלק אחר עונד שרשראות יקרות העשויות מזהב ויהלומים כדי להראות מעמד חברתי ועוד ועוד.

רוב האנשים פשוט קשורים בצורה כזו או אחרת אל השרשרת שעליהם, גם אם זו לא השרשרת מהבר מצווה. להרבה אנשים יש קשר רגשי אל השרשרת שעליהם בגלל שהיא משקפת חלק מהאופי של האדם.

אז נכון, אנחנו כבר לא עונדים כמו בעבר שרשראות מגפנים או שן של נמר שניצחנו בקרב, לפחות לא כולנו (;
אך אם חושבים על כך ברצינות, כמו שסקרנו בכתבה, המציאות לא כל כך רחוקה מכך.

היום מגוון השרשראות הוא עצום, משרשראות חוט פשוטות לשרשראות זהב, כסף 925, שרשראות פנינים יקרות ושרשראות היסטוריות.

אז אם אתם מחפשים תכשיט שישקף את האישיות והטעמים שלכם, תשקפו את השרשרת שלכם. השרשרת היא לא רק תכשיט, היא סיפור עליכם. כך שבחרו בשרשרת המתאימה לכם ותתחילו לספר את הסיפור שלכם.

לשרשראות הכסף של לאבאס לחצו כאן